people kneeling and praying during daytime
Pitanja i odgovori

Da li je kafir brat vjerniku?

Svaka hvala, zahvala i pohvala pripadaju samo Allahu, Gospodaru svjetova. Neka je salavat i selam na posljednjeg Allahovog poslanika i miljenika Muahmmeda, njegovu časnu porodicu, vrle ashabe, kao i na sve one koji ga slijede do Sudnjega dana.

Bratstvo se može vezivati za čovjeka na dva načina: bratstvo po vjeri i vjerovanju, te bratstvo po lozi (porijeklu) ili pripadnosti određenom narodu.

Bratsvo po vjeri i vjerovanju je bratstvo koje je jedino vezano za muslimane, mu’mine i nije dozvoljeno nevjernika nazivati bratom po toj osnovi. I ovo je najbolja veza.

Kaže Allah, tebareke ve te’ala:

إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ

„Vjernici su samo braća…“ [Hudžurat, 10]

Kaže šejh eš-Šinkiti, rahimehullahu te’ala: „Ovo bratstvo koje je Allah, dželle ve ‘ala, potvrdio u ovom plemenitom ajetu vjernicima jednih prema drugima je bratsvo vjere,  a ne bratsvo loze (porijekla)“. [Adva’ul-bejan, 7/417]

Kaže Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, u hadisu kojeg bilježe Buhari i Muslim: „Musliman je muslimanu brat…“

Nije dozvoljeno uzimati kršćane za braću, jer kaže Allah, tebareke ve te’ala:

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَتَّخِذُوا الْيَهُودَ وَالنَّصَارَى أَوْلِيَاءَ بَعْضُهُمْ أَوْلِيَاءُ بَعْضٍ
وَمَنْ يَتَوَلَّهُمْ مِنْكُمْ فَإِنَّهُ مِنْهُمْ إِنَّ اللَّهَ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ

„O vi koji vjerujete, ne uzimajte za zaštitnike i prijatelje jevreje i kršćane!
Oni su sami sebi zaštitnici i prijatelji! A njihov je i onaj među vama koji ih za zaštitnike
i prijatelje prihvati; Allah, uistinu, neće uputiti na pravi put ljude zulumćare.“
[El-Ma’ideh, 51]

Druga vrsta bratstva je bratsvo po porijeklu ili pripadnosti određenom narodu. I ova vrsta bratstva je dozvoljena da se spominje u kontekstu vjernika i nevjernika. Primjer toga je da čovjek ima rođenog brata nevjernika ili da pripada određnom narodu.

Dokaz za to su riječi Allaha, tebareke ve te’ala, kada spominje primjer nekih od svojih poslanika koji su pozivali svoje narode koji su bili nevjernički narodi.

Kaže Allah, tebareke ve te’ala:

وَإِلَى عَادٍ أَخَاهُمْ هُودًا

„A Adu njihova brata Huda poslasmo…“ [El-E’araf, 65]

Kaže Kurtubi u svome tefsiru (7/235): „Kaže ibn Abbas: ‘tj. sin njihovog (zajedničkog) oca. Kaže se, također, ‘njihov brat po plemenu’. I kaže se: ‘čovjek od zajedničkog im oca Adema’“.

Međutim, bitno je napomenuti ako se to bratstvo vezuje za određeni grijeh, širk ili nešto što je sporno, tada nije dozvoljeno da se spominje to bratsvo.

Allah, tebareke ve te’ala, nije spomenuo da je Šu’ajb brat stanovnicima Ejke. Kaže Allah, Uzvišeni:

كَذَّبَ أَصْحَابُ الْأَيْكَةِ الْمُرْسَلِينَ . إِذْ قَالَ لَهُمْ شُعَيْبٌ أَلَا تَتَّقُونَ

„I stanovnici Ejke su u laž ugonili poslanike.
Kad im Šuajb reče: ‘Kako to da se Allaha ne bojite?’“ [Eš-Šu’ara, 176-177]

Stanovnici Ejke su stanovnici Medjena po ispravnijem mišljenju. Međutim, kada je Allah kazao stanovnici Ejke nije pripisao bratsvo Šu’ajba njima jer je Ejka bila drvo koje su obožavali. A kada Allah spominje „stanovnici Medjena“ kao što je u ajetu sure el-E’araf tada pripisuje Šu’ajbovo bratsvo njima jer je on bio od njih, jedan od njihovih uglednika.

A Allah najbolje zna.

Odgovorio: Adnan I. Muratović, prof.

Zenica, 12. 11. 1441 / 03. 07. 2020.